måndag 14 maj 2012

Våtbädd


Det här ska bli en våtbädd. En våtbädd är ett sätt att odla på omöjliga platser. Vi har två björkar som dricker så mycket vatten ur marken att ingenting trivs på platsen. Lösningen är en så kallad våtbädd. Man gräver en grop, se till den är i våg och att du funderar på hur vattnet rinner. Min kära man hjälpte mig med detta då han är utbildad trädgårdsanläggare (han är tyvärr helt ointresserad av växter och skulle helst se att hela trädgården bestod av marksten och en perfekt gräsmatta. Fast när jag planterar något brukar han alltid erkänna att det blev fint).

I botten lägger man en presenning. Se till får bort alla rötter så att de inte tar hål i presenningen. Det är också viktigt att inte rötterna klättrar ovanpå presenningen får kommer de att lägga beslag på näring och vätska. Det här var ett tungt arbete vill jag lova. Det tyngsta fick min man göra medan jag tog med dottern till närliggande växtförsäljning och fikade.

Som ni ser så vill vi gärna ha ett insynsskydd här mot grannens garage och samtidigt har jag fått för mig att en lummig och lite högre rabatt skulle ge harmoni i trädgården - enligt någon slag Feng-Shui-princip. Jag tänker mig höga riddarsporrar längst bak. I förgrunden vill jag nog ha Iris eftersom jag tycker att bladen är så fina även när de inte blommar. Jättevalmo ska jag sätta också.

Sedan tänkte jag trycka ner en mängd olika lökar i höst så att vi får vackra blommor tidigt. Det är sol och varmt hela dagen på platsen och snön smälter snabbt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar