fredag 22 juni 2012

Våtbädden klar!


Nu är våtbädden klar! 29 säckar matjord gick det åt och jag har lite träningsvärk mellan skulderbladen! Vi flyttade på den stora daggkåpan och delade på den. Annars hade det nog sett lite hopplöst ut. Det tar ju några år innan perennrabatter blir som man tänkt sig. Daggkåpan är t.ex. fyra år. Vi är lite osäkra på hur vi lyckats med avrinningen. Helst ska vattnet kunna rinna ut och det är lite si och så med det. När det regnade mycket såg vi att det blev en pöl i botten, men det ligger ca 15 cm stenkross där så förhoppningsvis står inte rötterna i vatten i alla fall. 

Jag älskar att köpa växter. Jag åker gärna till Åkersberga växtförsäljning. Sedan beror det på vilken av personalen man råkar ut för om man får bra hjälp. En del är lite dryga och snorkiga, tycker jag, men några har gett mig riktigt bra hjälp. Oftast handlar jag på impuls. I rabatten finns Praktriddarsporra, Trädgårdsiris, Alunrot, Akleja, Amerikanst älggräs, Daglilja och Kransveronica. 


Här ser ni Kransveronican som jag hoppas ska bli stor som en buske om några år. 

1 kommentar:

  1. Det ser väldigt trist ut med presenningen i bakgrunden. Man ser sånt på kort. I verkligheten har man ju helheten och då märks det inte så mycket. Vi funderar på att sätta flätad pil bakom så att rabatten får en inramning.

    SvaraRadera