måndag 11 juni 2012

Bergkross beställt

Solen är tillbaka, eller ja, den lyster igenom molnen lite sådär ibland, och skatteåterbäringen har kommit. Så nu har jag beställt 10 ton 0,32 och 2 ton 0,4 stenmjöl. Jag upplyste hon i andra änden att jag var en pappegoja och att hon inte kunde ställa några motfrågor på det, men hon försäkrade mig om att det enda hon behövde var en adress.

Nu ska vi alltså dränera våtbädden och lägga bärlager till växthuset och till ett vedskjul som min man ska bygga på baksidan.

Gårdagen var produktiv. Vi satt vid morgonkaffet och betraktade en buske som en gång tillhörde Spireahäcken, men som nu blivit inklämd bakom en upphöjd rabatt. Den erbjuder visserligen en ombonad känsla till rabatten men mestadels hindrar den morgonsolen från att nå pionen. Vi bestämde oss för att gräva upp den och använda den som en del av det buskage vi drömmer om på baksidan. Det visade sig att vi fick sex stycken spretiga och glesa plantor av den där ihoptryckta busken och om de där nu får ny jord och en massa ljus så kommer de att bli fina och täta tills nästa sommar. Vi har en idé om att vi vill ha buskar runt altanen i stället för det där korsvirkesräcket (ett för övrigt frekvent inslag i vår skärgårdskommun). Snart kan vi riva det utan att känna oss som om vi sitter på apberget på Skansen!

Jag och grannen bytte lite blommor med varandra. Jag fick silverarv och två olika blå blommor till som jag inte vet namnet på. Hon fick taklök, mossflox och borstnejlikor. Jag är inte helt nöjd med planteringarna. Egentligen vill jag inte ha för många sorter utspridda i en rabatt, men då jag är osäker på var allt kommer att trivas så kanske det är bättre att prova sig fram och sedan bunta ihop allt när det rotat sig lite bättre. Silverarven är känd för att sprida ut sig och bli till stora vita kuddar och det gillar jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar